Schrijfsels rond bibliotheek en bibliotheekzaken. En alles wat interessant is voor het inlichtingenwerk, mediawijsheid en andere bibliotheekzaken.

donderdag 16 juli 2009

DQ-test in bibliotheken


Hoe digitaal vaardig bent u?
"...Welkom bij de DQ Test. Mijn naam is Eva en ik begeleid u bij het maken van deze test. De DQ Test is bedoeld voor iedereen die op het internet actief is, of dit nu eenmaal per jaar of 10 uur per dag is.

De DQ Test bestaat uit een aantal opdrachten die mij een beeld geven van uw niveau van digitale vaardigheden. Op basis daarvan stel ik een persoonlijke advies voor u samen over hoe u uw digitale vaardigheden kunt verbeteren..."

De DQ Test bestaat uit vier onderdelen die u één voor één doorloopt. De onderdelen gaan over knoppenkennis, navigeren op internet, informatie zoeken op internet en het doelmatig gebruiken van internet. Elk onderdeel duurt ongeveer 15 minuten. U kunt de onderdelen los van elkaar maken. Wat precies de bedoeling is van elk onderdeel leg ik u later uit.

Bovenstaande tekst komt van de beginpagina van de DQ-test, waarbij Jan Klerk bij de bekendmaking aanwezig was. De Digitale Vaardighedentest is in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken ontwikkeld in het kader van het programma Digivaardig&Digibewust. Uitgebreide uitleg kun je lezen in Jan Tweepuntnul. Bij de reakties wordt de mening geopperd dat eerst maar eens alle bibliotheekmedewerkers die DQ-test moeten maken!
Een goed idee! Wie durft?

Geen opmerkingen: