Schrijfsels rond bibliotheek en bibliotheekzaken. En alles wat interessant is voor het inlichtingenwerk, mediawijsheid en andere bibliotheekzaken.

vrijdag 3 juli 2009

Afzeikcultuur groeit en geeft jeugd het slechte voorbeeld


Stichting Media Rakkers publiceert nieuw rapport ‘Van Kwaad tot Erger’ en roept op tot landelijke discussie over media-ethiek.

Amsterdam, 24 juni 2009;
Heeft de afzeikcultuur op televisie en internet zijn langste tijd gehad? Nee, integendeel – bewijst het gloednieuwe onderzoek dat Stichting Media Rakkers uitvoerde in opdracht van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Het onderzoek toont aan dat 47 procent van de huidige televisieprogramma’s en 53 procent van de favoriete websites van kinderen tussen 8 en 16 jaar afzeikgedrag bevat. De afzeikcultuur is voor het onderzoek gecategoriseerd en gedefinieerd in 9 soorten afzeikgedrag. 98 procent van de kinderen herkent, accepteert en waardeert dit afzeikgedrag op TV (Southpark, America’s Next Top Model, My Supersweet 16) en internet (Hyves, YouTube, MSN maar ook het Habbo Hotel). Kinderen waarderen de afzeikcultuur om 3 redenen: leedvermaak, herkenbaarheid en identificatie met personen en situaties. Ruim 94 procent van de kinderen geeft aan dat zij zelf worden afgezeken. Dat gebeurt in 78 procent van de gevallen ‘in het echt’ tegenover 17 procent via internet. 93 procent van de kinderen geeft ook aan zelf afzeikgedrag te vertonen. Op internet creëren kinderen een eigen afzeikcultuur die veel overeenkomsten vertoont met het afzeikgedrag op televisie. Kinderen zeiken anderen af en doen dit naar eigen zeggen ‘voor de lol’, omdat ze ruzie hebben of om wraak te nemen op mensen die hen afzeiken.

Stichting Media Rakkers roept op tot een landelijke discussie over media-ethiek. Mediaproducenten zijn zich onvoldoende bewust van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die zij dragen richting de jeugd. Niet alleen kijkcijfers, maar ook de kwaliteit en inhoud van de boodschap behoort een richtlijn te zijn voor mediaproducties. Media Rakkers wil af van de gedachte dat de media een afspiegeling behoren te zijn van de maatschappij; media kunnen juist een sterke positieve ontwikkeling teweeg brengen en hebben invloed op het gedrag van kinderen. Daarnaast zet Media Rakkers sterk in op het verbeteren van mediawijsheid van kinderen en op het voorlichten van ouders.

Uitspraken van kinderen tussen 8 en 16 jaar die deelnamen aan het onderzoek:

"Op Habbo wordt er wel eens gescholden en dan scheld ik terug met veel ergere woorden."

“X Factor begint een beetje saai te worden. Ze geven geen echt commentaar meer. Dan vind ik er niets meer aan.”

"Mijn neefje van 6 kijkt vaak tv en scheldt ook heel vaak."

"Gebaren in een programma vind ik niet goed. Jonge kinderen gaan dat nadoen."

“Ik wou dat ik net als Mega Mindy kon vliegen, dan hoefde ik nooit meer met mijn ouders mee te wandelen.”

Voor vragen en interviews neemt u contact op met:
Liesbeth Hop
Woordvoerster Stichting Media Rakkers
Telefoon 06 - 55 867 698
Email liesbeth.hop@mediarakkers.nl

ACHTERGRONDINFORMATIE
Stichting Media Rakkers is een landelijk kenniscentrum voor jeugd en media. Zij geeft voorlichting over de invloed van media en commercie op kinderen door middel van gratis lesmaterialen voor basisscholen, onderzoek, opinievormende debatten, congressen, ouderavonden en workshops. Zij is ook, samen met Stichting De Kinderconsument, initiator van de Nationale Opleiding MediaCoach, een post-HBO opleiding voor mensen in het onderwijs, bibliotheek en jeugdhulpverlening. Stichting Media Rakkers wordt ondersteund door de Europese Commissie en is lid van het Mediawijsheid Expertisecentrum van het Ministerie van OCW.


De samenvatting is op te vragen bij Erwin. Het rapport zelf hier.

Geen opmerkingen: