Schrijfsels rond bibliotheek en bibliotheekzaken. En alles wat interessant is voor het inlichtingenwerk, mediawijsheid en andere bibliotheekzaken.

woensdag 11 maart 2009

Hype, degelijkheid, klanttevredenheid of visie...


Van sommige titels zou je willen dat ze voldoende aanwezig zijn. Ook al is het in eerste instantie niet te bepalen dat ze een HYPE vormen. Je komt er pas achter als je maar steeds vragen krijgt over bijvoorbeeld "Fantasia" van Geronimo Stilton. Ze zijn altijd uitgeleend en komen soms niet eens de kast in en zelfs de de opruimers krijgen ze uit de handen gerukt. Daarbij komt ook nog eens kijken dat kinderen van 9- 11 jaar niet gauw gaan reserveren. En zelfs de ouders die je erop aanspreekt zijn daarover nogal laks. Het antwoord op de vraag: Waarom hebben we er niet meer van? Deze vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden door mij. Daarvoor moeten we bij de collectievormers zijn. Zelf kan ik enkele argumenten bedenken zoals budget, kwaliteit van boek zelf...etc. Toch wil ik dit voorbeeld gebruiken om bovenstaande begrippen wat te verduidelijken. HYPE! Hoe reageert de bibliotheek daarop? Is dit voor ons een argument om er klakkeloos aan mee te doen? Staan we niet oorspronkelijk voor een degelijkheid en kwaliteit, zowel voor de inhoud als het product? Of willen we liever de klant ter wille zijn en aan zijn wensen voldoen, dus hup meteen 25 exemplaren extra bestellen, liever vandaag dan morgen! Kunnen we vooruitkijken en bedenken wat er voor de bibliotheek belangrijk is en dat aan de klanten laten weten: "Wij gaan voor kwaliteit en Fantasiaboeken zijn slecht gebonden dus we hebben ze wel, maar niet teveel"...
Dit alles gaat door mijn hoofd als ik een aankondiging lees van een nieuw boek:
Beste lezer,
Mynx brengt dit voorjaar weer veel bijzondere boeken uit. Hier vragen wij uw speciale aandacht voor de roman Zielen van de met de Twilight-reeks inmiddels wereldberoemd geworden Stephenie Meyer.
Zielen ligt vanaf vandaag in de boekhandel.
Met vriendelijke groet,
Uitgeverij Mynx
Verderop wordt er verwezen naar een artikel "Stephenie Meyer: een nieuwe J.K.Rowling?" Met deze kop verscheen een groot, lezenswaardig artikel van Lev Grossman in de Time van 24 april 2008. Hier kun je het hele artikel (in het Engels) lezen op de site van Time. Mijn nieuwsgierigheid wordt geprikkeld als ik lees: "Stephenie Meyer is een van de literaire supersterren van dit moment. Ze is ook auteur van de succesvolle serie Twilight. Van de boeken uit deze serie zijn al ruim 24 miljoen exemplaren verkocht. Deel één van de serie is vorig jaar verfilmd. Deel twee, Nieuwe maan, wordt dit jaar verfilmd. Kijk voor meer informatie op de website" Op dit moment hebben we haar boeken overal (behalve Heemstede) één keer, zelfs met reservering. Hoe gaan we hiermee om? Ik ben benieuwd. Een antwoord zou je kunnen vormen naar aanleiding van het artikel in Bibliotheekblad nummer 3, van 12 februari 2009: "Ten strijde tegen het Giel Beelen-effect". Het gaat o.a. over de begrippen hype, degelijkheid, klanttevredenheid of visie... Lees dit eens.

Meer over Stephenie Meyer.

1 opmerking:

Karin zei

Dank je voor de tip. Dat artikel is me uit het hart gegrepen. Op naar Oss!
Over Geronimo en Twilight: daar hebben we geen extra exemplaren van nodig. Wat wel nodig is: bibliothecarissen met inhoudelijke kennis, die een ander boek kunnen aanraden. Specialisten!