Schrijfsels rond bibliotheek en bibliotheekzaken. En alles wat interessant is voor het inlichtingenwerk, mediawijsheid en andere bibliotheekzaken.

donderdag 29 oktober 2009

Nieuw boek WIFI-generatie


Dit bericht is al van 18 september 2009. Tijdens het vmt-congres 'Food for Kids' hield
LIESBETH HOP van Stichting Media Makkers/Reklame Rakkers, het over de 'WIFI-generatie' ('vliegensvlug en vogelvrij op het mobiele internet'). Ze heeft in haar omgeving geconstateerd dat er een ware revolutie gaande is.

Overal kan je nu al online, in het buitenland veelal onbeschermd. Forrester meldde vorige maand dat in de komende tien jaar mobiel internet het succes van normaal internet zal evenaren. Eén van de gevolgen is dat consumenten reclame verspreiden in hun eigen netwerk. Zo start Rabomobiel met user-generated advertising.

Dit zijn de 10 kenmerken van de WIFI-generatie:

1. 100% privacy - Ze krijgen veel privacy, maar kunnen dat eigenlijk niet aan.
2. Autonoom - Ze zijn zelfstandig en maken zelf al vroeg beslissingen over wat goed is.
3. Altijd en overal online - Ze zijn buiten ons blikveld, we weten niet wat ze te zien/horen krijgen
4. Continu traceerbaar - Via bijvoorbeeld Google Maps of eBuddy weten ze waar hun vrienden zijn (en kunnen ouders hun kinderen terugvinden).
5. Technisch razendsnel - De vanzelfsprekendheid om technische vaardigheden op te doen is voor volwassenen niet bij te houden.
6. Downloadt niets - Het hangt toch in de lucht. Het is allemaal streaming.
7. Wil gratis content - Ze willen nergens voor betalen. Denk aan Blyk; reclameboodschappen in ruil voor gratis bellen.
8. Legt alles vast - Politieagenten in actie worden tegenwoordig altijd gefilmd, weten nog niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan.
9. Wisselt uit - Ze dragen bij aan de 'mediawolk'.
10. Reflecteert niet - Wanneer krijgen ze eindelijk even rust?

Technisch zijn jongeren zeer vaardig, maar sociaal-emotioneel zijn ze nog kind. Het toezicht van volwassenen valt weg. Mediawijsheid wordt daardoor nog belangrijker (hetzelfde geldt voor reclamewijsheid). Alle partijen - ouders, onderwijs, overheid, media, bedrijfsleven - dragen deze verantwoordelijkheid.

Het bedrijfsleven moet volgens Hop zorgen op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen en kenmerken van de WIFI-generatie. Ze moeten deze generatie als expert zien, met jongeren in gesprek gaan. Ze moeten binnen de regels van de zelfregulering blijven, verantwoordelijkheid nemen voor mediawijsheid en communicatie ook voor voorlichting gebruiken. Ze moeten maatschappelijk betrokken ondernemen nog hoger op de agenda zetten.

"Oh mijn god, dat mobiele internet is er al." [Liesbeth Hop]

Nu is het dan zover, het nieuwe boek ‘De WIFI-generatie’ is er. Samen met haar collega Bamber Delver lanceert Liesbeth haar nieuwste boek op dinsdag 3 november 2009. Voor meer informatie en bestellingen zie www.wifigeneratie.nl en meer hier.

TRAINING
Mobiel internet en jeugd
Inhoud: Het mobiel internet is de volgende revolutie van technologie, maar ook van opvoeding en onderwijs. Met mobiele apparaten zoals Play Station Portable en de gsm zijn kinderen en jongeren 24 uur per dag online, en valt de poortwachters-positie van opvoeders en professionals weg. Mediawijsheid biedt jeugd de kans om zich een weg te banen in een wereld vol media invloeden. U leert in deze training wat en hoe het mobiel internet er (voor jeugd) uitziet, met voldoende plaats voor uitwisseling en discussie over hoe mediawijsheid en media-ethiek gerealiseerd kan worden. De training geschiedt a.h.v. het gelijknamige nieuwe boek door Liesbeth Hop en Bamber Delver.

Titel: de Wifi Generatie
Datum: Dinsdag 24 November 2009
Tijd: 13.00 - 16.00 uur (inloop om 12.45 uur)
Locatie: Aristo te Utrecht, zie www.aristo.nl

Geen opmerkingen: