Schrijfsels rond bibliotheek en bibliotheekzaken. En alles wat interessant is voor het inlichtingenwerk, mediawijsheid en andere bibliotheekzaken.

vrijdag 24 april 2009

Nationaal MediaCoach Congres 2009


Woensdag 22 april was ik op uitnodiging, enigszins verplicht gesteld als Mediacoach in opleiding, naar de Reehorst in Ede getogen. Wel ik had 3 opdrachten meegekregen die we tijdens het congres moesten verwezenlijken. Voor de rest was ik vrij om enkele workshops, trefpunten en "partner rooms" te bezoeken. Het wordt veel te veel om alles op te noemen, dus ik ga me beperken tot enkele interessante ontmoetingen.
De opleiders, Bamber Delver en Liesbeth Hop, zijn ook de organisatoren van het congres. Ze waren heel enthousiast, betrokken en in hun nopjes met zoveel belangstelling. Van de 260 deelnemers zijn ook al de eerste MediaCoaches met diploma. Ik weet niet hoeveel er dat zijn, maar ze zijn herkenbaar aan de Mediacoach-speld (zie afbeelding boven deze tekst), die bij het diploma wordt uitgereikt. Enkele daarvan zijn zelfs al eigen bedrijfjes begonnen, zoals mediagenius die kant- en klare projecten voor basisscholen aanbieden. Een andere bijzondere Mediacoach is Boudewijn Mayeur die de eerste politieagent is met een Mediacoach-diploma, ook verbonden als docent bij de opleiding. Hij vertelde over de wettelijke aspecten rond misbruik van internet, zoals cyberpesten (digitaal pesten). Er zijn nogal wat programma's rond mediawijsheid in de dop. Een van de bewezen programma's voor het voortgezet onderwijs is van defrisseblik. Het is een filmproject voor maximaal 30 leerlingen, gericht op filmbeelden en manipulatie van boodschappen door middel van film. Uiteindelijk moeten de kinderen zelf een film maken over een straat in de buurt. Enkele groepjes met een positief beeld en andere groepjes met een negatief beeld. Verassende uitkomsten, geeft dat , zoals je wel kunt bedenken. Bijvoorbeeld: de straat is netjes en opgeruimd...tegenover... in de straat is staatafval en rommel en slecht onderhouden...

Verder heeft DAvid Wilcox uit de UK) van socialreporter.com veel indruk op me gemaakt. Zijn "THE GAME" is een rollenspel waarmee wijkorganisaties, groepen en instellingen met ICT - en wijkmediatoepassingen gezamelijk tot een oplossing kunnen komen. In kleiner verband hebben we een wijkproject gespeeld, waarbij ik een medewerker van een buurtcentrum was. Gezamelijk konden met een budget maar enkele onderdelen van de mogelijkheden kiezen. Zoals aanschaf van een mediabus, een website voor de wijk, scholing van ouderen, leesprojecten, projectieschermen in de wijk etc. Ik denk dat dit op beleidsniveau, maar ook in een kleiner verband kan werken. Uiteindelijk gaat het om de communicatie met elkaar, maar dan wel over een gezamelijk belang en met duidelijke projecten.
Een van de leukste onderdelen van de dag was de uitreiking van de "Media en Maatschappij" Prijs 2009, die werd uitgereikt aan de cabaretiƫre Esther Groenenberg voor haar lied "Oh meisje". Waarin ze een realistisch beeld geeft van meisjes en vrouwen. In tegenstelling van wat vele reclame's je willen laten geloven wat je MOET zijn, geeft zij een positief beeld van de jeugd. En het is ook nog eens een heel vrolijk en aanstekelijk liedje...

Ik laat het voorlopig hierbij. Ik zal regelmatig wat stukjes schrijven over de opleiding Mediacoach, dus hou BiebErwin in de gaten.

Geen opmerkingen: