Schrijfsels rond bibliotheek en bibliotheekzaken. En alles wat interessant is voor het inlichtingenwerk, mediawijsheid en andere bibliotheekzaken.

donderdag 24 september 2009

TV-zenders blijven populair


Op de website van SPOT
Alles over televisiereclame, daar gaat deze site over. Ieder jaar verschijnt er ook een TV-Jaarrapport.
De NRC-binnenland geeft een kort overzicht van de uitkomsten van 2009.
..."Consumenten ontdekken volgens SPOT de nieuwe technologie van televisie wel, maar gebruiken de harddisk-recorder met mate en besteden weinig tijd aan het kijken naar digitale zenders en tv-programma's die worden aangeboden op internet. Het gebruik van nieuwe technieken gaat dus niet ten koste van het live tv-kijken, want consumenten doen het er bij. Het live tv-kijken blijft veruit dominant en neemt 90 procent van de kijktijd in beslag. Van fragmentatie in tv-kijken is dan ook geen sprake, constateert SPOT. Uitgesteld kijken en digitale zenders slokken tezamen iets minder dan 5 procent van de kijktijd op. Volgens het kenniscentrum voor televisiereclame is de blijvende populariteit van de traditionele zenders gebaseerd op hun brede programma-aanbod..."

TV-Jaarrapport 2009
Midden in de economische crisis toont televisie haar kracht: zowel consument als adverteerder omarmen het podium voor ontspanning en informatie. Consumenten ontdekken de nieuwe technologie van televisie, maar gebruiken dit in kleine hoeveelheden. Dit geldt zowel voor het bekijken van opgenomen programma’s, digitale zenders en online streams. Het gebruik van de nieuwe technieken vindt plaats naast het live kijken en komt er bij. De kijktijd kan daardoor stijgen.
In het TV rapport ook veel aandacht voor internet en online video. Daarnaast is een hoofdstuk gewijd aan televisie en televisiereclame in de USA.
Het hele rapport is hier te lezen.

Over de Nederlandse TV-reclame, de rol van reclame- en mediabureaus, maar ook Reclame code commissie is op SPOT veel te vinden.

Geen opmerkingen: