Schrijfsels rond bibliotheek en bibliotheekzaken. En alles wat interessant is voor het inlichtingenwerk, mediawijsheid en andere bibliotheekzaken.

maandag 23 februari 2009

Mijnheer Prikkebeen

De tijdgeest verandert sneller dan ik dacht. Ik dacht laat ik nog eens op zoek gaan naar een heel bekend oud verhaal : "...Mijnheer Prikkebeen..." de namen Töpffer en Goeverneur vallen me daar te binnen. Even kijken wat de bibliotheek heeft, volgens mij stond het altijd bij de B-leesboeken. Mijn verbazing is groot als ik alleen maar rode Xjes zie bij het zoeken op Goeverneur. Twee groene vinkjes! Van " Reizen en avonturen van mijnheer Prikkebeen : een wonderbaarlijke en kluchtige historie" is nog één exemplaar te vinden uit 1946 bij " Nederlands 873 GOEV MAGAZIJN" De kinderen van nu zullen er geen kennis meer mee maken totdat en een Prikkebeen-jaar komt of zoiets! Gelukkig heeft de Koninklijke Bibliotheek een dossier aan hem gewijd. Ter ere van de tweehonderdste geboortedag van J.J.A. Goeverneur.
Het hele verhaal is natuurlijk ook op internet te vinden, o.a. op een pagina van de UVA Meer " Klassieke Nederlandstalige literatuur in elektronische edities" vind je bij het Project Laurens Jz Coster

's Morgens vroeg sjokt Prikkebeen
Druk door dik en dun al heen;
Vlinders vangen in zijn net
Is zijn allergrootste pret
En, als men hem dat verbood,
Kniesde hij zich zeker dood.

Geen opmerkingen: