Schrijfsels rond bibliotheek en bibliotheekzaken. En alles wat interessant is voor het inlichtingenwerk, mediawijsheid en andere bibliotheekzaken.

vrijdag 6 februari 2009

Gaming in de bibliotheek


In E-nieuws van 30 januari 2009 (Jaargang 6,week 5,nummer 5) heb ik een nogal zakelijk verslag gemaakt van de bijeenkomst over "Gamen in de bibliotheek". Mijn verwachtingen waren nogal hoog gespannen omdat ik gehoopt had praktische informatie te krijgen over hoe ik een groep tieners in de bibliotheek met Gaming aan de gang kan gaan. Ik hoor steeds geluiden dat we op 4You een Wii krijgen. Jongeren mijden de bibliotheek maar we willen ze juist laten zien dat we voor hun juist heel veel kunnen betekenen. Idealistisch kun je zeggen dat we hun kunnen voorzien van materiaal en informatie die voor hun verdere ontwikkeling van belang kan zijn, toch...! Het forum zou voor een inleiding en discussie zorgen. Al gauw ging het over de kwestie of GAMES zouden bijdragen aan laaggeletterdheid! Het was wel interressant om te zien hoe Anton Molenaar (Leefbaar Rotterdam) en Eppo van Nispen tot Sevenaer (directeur Dok Delft) tegenover elkaar stonden: de één als tegenstander van gaming in de bibliotheek (“ik mis wetenschappelijke onderbouwing”), de ander als fervent voorstander (“het is oorlog, mensen moeten aan de juiste kant staan en oude denkbeelden over boord gooien”).
In het verslag van Probiblio wordt dit als "...perfect voor de discussie..." gezien. Ik vond het een afknapper. Daardoor kwam het belang van 4YOU en wat te doen met specifieke games die bijdrage kunnen leveren bij scholing, helemaal op de achtergrond te staan. Lees zelf het uitgebreide verslag van Probiblio voor hun standpunten.
Gelukkig heb ik veel gehad aan de Presentaties na de Pauze. Je kunt ze helemaal volgen via Jolanda Hugens en Margreet van den Berg. Ook de presentaties die in de andere zaal hebben plaatsgevonden, kun je lezen bij Jeroen Kraak en Barbara van Dongen.

Geen opmerkingen: