Schrijfsels rond bibliotheek en bibliotheekzaken. En alles wat interessant is voor het inlichtingenwerk, mediawijsheid en andere bibliotheekzaken.

woensdag 25 november 2009

KINDERBOEKEN

Er zijn altijd zoveel titels die de moeite waard zijn om eens wat nader te bekijken, aan te schaffen of iemand cadeau te doen. Meestal geef ik het mondeling door aan derden. Omdat ik iedere dag tussen de boeken werk is het heel gewoon collega's en klanten op de hoogte te brengen. Vandaag gebruik ik ook maar eens mijn blog om enkele titels te noemen die ik de moeite waard vind. Het zijn hele goede cadeau's voor kinderen.

Mijn Doedelboek

Met dit boek maak je in een handomdraai de mooiste kunstwerken. Het doedelboek daagt kinderen vanaf een jaar of zeven uit de meest maffe dingen te verzinnen en uit te werken. Op elke bladzijde krijg je een voorzet, die een beroep doet op je fantasie. Deze voorzetten -afkomstig van illustratoren van de illustratiestudio van Philip Waechter - zijn mooi en grappig en hebben titels als: 'Zo zien winnaars eruit' en 'Trouwt dit monster met de prinses?'. Ze nodigen kinderen uit om de tekening af te maken, in te kleuren en er hun eigen verhaal bij te verzinnen. Een dik boek, met fijn tekenpapier, waar elk kind uren in kan tekenen.

Ik ben geen Supermuis!

Wanneer de beroemde muis Geronimo Stilton op een zaterdag vast komt te zitten in de lift van de bibliotheek, raakt hij in paniek. Gelukkig heeft hij zijn boodschappen net gedaan maar toch vindt hij het vreselijk opgesloten te zitten tot maandagochtend. De volgende ochtend wordt hij opgebeld door zijn vriend Hyena. Op dat moment beseft Geronimo dat hij door in paniek te raken, niet meer aan zijn telefoon gedacht heeft. Hyena wil hem helpen om minder snel in paniek te raken en sleept hem mee op verschillende overlevingstochten: naar de woestijn, de Noordpool, de jungle en in een grot. Telkens opnieuw leert Geronimo zijn plan trekken. Wanneer hij terug thuis is kan hij zijn opgedane kennis onmiddellijk uitproberen: een orkaan bereikt net Muizeneiland…

In dit nieuwe avontuur van Geronimo Stilton leren we heel wat bij over de gebieden waar Geronimo moet leren overleven. Ook de gebruikte uitrusting om daar te overleven wordt nader bekeken. Zo volg je niet alleen Geronimo’s avonturen, maar ook wat je zelf kan doen in zo’n omgeving. Niet dat je zo onmiddellijk op de Noordpool terechtkomt, maar het zijn toch interessante weetjes. Het verhaal begint met een grote knipoog, Geronimo reageert in paniek op zijn liftavontuur. Iets wat elke lezer onmiddellijk aan het lachen brengt. Zijn verdere avonturen daarentegen zouden de lezer ook wel eens kunnen laten verbleken. De kleurrijke illustraties en boeiende vormgeving houden zoals bij de andere Geronimo-boeken je aandacht vast tot het einde. Het avontuur eindigt dit keer nog met een mooie boodschap: als het nodig is, is alle hulp welkom. Wie helpt met wat hij kan, heeft zijn hart op de juiste plaats. Daar hoef je geen supermuis voor te zijn.
Maar daarmee is dit verhaal nog niet afgelopen, want Hyena vindt dat ik maar eens moet leren om wat minder snel in paniek te raken en daarom sleept hij mij - tegen mijn zin! - mee op een vreselijke overlevingstocht.

Eerst door de woestijn, dan naar de Noordpool, vervolgens door de jungle en ten slotte in een donkere grot. Ik moet leren om onder alle omstandigheden mijn kalmte te bewaren.


Dit is geen dagboek
van Erna Sassen
Een paar jaar na de zelfgekozen dood van zijn moeder belandt de zestienjarige Bou in een depressie. Hij komt nauwelijks zijn bed uit. Zijn vader stelt hem voor de keus: Vanaf nu schrijf je elke dag een stukje in dit schrift. Zo niet, dan laat ik je opnemen. Bou begint met tegenzin aan zijn strafwerk, maar gaandeweg blijkt het schrijven
een uitlaatklep. In aangrijpende en aanvankelijk onsamenhangende fragmenten is de lezer er getuige van hoe hij langzaam de woede jegens zijn moeder weet los te laten.
Ik werd attent gemaakt door Rietje Nivaard, die iedere dinsdagochtend rond 9.10 uur enkele kinderboeken bespreekt tijdens het radioprogramma van RTVNH: De Ochtend op Radio Noord-Holland. Zij weet altijd met veel passie en overgave over kinderboeken te vertellen.

Geen opmerkingen: