Schrijfsels rond bibliotheek en bibliotheekzaken. En alles wat interessant is voor het inlichtingenwerk, mediawijsheid en andere bibliotheekzaken.

vrijdag 7 augustus 2009

Max en de Maximonsters


Ik heb goede herinneringen aan het prentenboek "Max en de Maximonsters". Ik was op de een of andere manier eind 70-tiger jaren al een fan van Maurice Sendak. Toen kocht ik ook nogal veel prentenboeken. Hij is eigenlijk nooit uit mijn blikveld geweest. Ook al heeft hij voor de Nederlandse markt het verhaal van Max nooit meer overtroffen. Het boek is nog steeds te koop. Maurice Sendak kreeg een Caldecott Medal in 1964 voor Where the Wild Things Are, en het boek is sindsdien een klassieker. Zowel de tekst als de illustraties zijn beide fantastisch. Een klein boos jongetje fantaseert vanalles bijelkaar omdat hij zonder eten naar bed is gestuurd.
Hij heeft op zijn 75ste nog een lezing gegeven: The 34th Annual May Hill Arbuthnot Honor Lecture

Film
Er is van zijn boek een theaterstuk gemaakt, dat ik ergens eind 70-tiger jaren heb gezien. Nu is er ook een film van gemaakt : Where the Wild Things Are Lemniscaat vermeld: "Een film van Warner Bros. Schrijver Dave Eggers schreef hiervoor (mede) het script."
Regiseur Spike Jonze heeft het prentenboek omgezet in een film. het verhaal volgt de 11-jarige Max als hij zijn eigen fantasiewerled creert, een bos dat bewoond wordt door allerlei wezens die hen uiteindelijk tot hun leider kronen. De sfeer van de trailer treft goed de opzet van het boek. Ik ben benieuwd of dit ook een mooie film oplevert. Het verhaal is in ieder geval universeel. Overwinnen van de angst, vertrouwen en vriendschap... Nog even wachten want de film gaat in premiere vanaf 16 oktober.

Geen opmerkingen: