Schrijfsels rond bibliotheek en bibliotheekzaken. En alles wat interessant is voor het inlichtingenwerk, mediawijsheid en andere bibliotheekzaken.

donderdag 28 mei 2009

Mediawijsheid.net


Ik ben druk met de opleiding Mediacoach. Ik heb er nog niet zo heel veel over verteld, maar dat gaat veranderen. Ik zal proberen regelmatiger wat informatie over De taken van een Mediacoach te berichten. Nu ben ik nog volop aan het inlezen en in voorbereiding op het examen op 17 juni. Ik beperk me nu maar even tot wat randverschijnselen, het aanstippen van enige kennis over het begrip "mediawijsheid" en wat ermee te doen.

Zo verscheen op woensdag 27 mei, als bijlage bij De Volkskrant en Het Parool, een bijlage Mediawijsheid.net, zelf te downloaden. Jammer genoeg werd aan de openbare bibliotheken in Nederland ongeveer een maand van tevoren pas mededeling gedaan over "Lekker beroemd". Voor veel bibliotheken is dat veel te laat. Ook in Haarlem is er niks mee gedaan! Tevens werd ook de website Mediawijzer.net gestart. O.a. Een initiatief van Stichting Mijn Kind Online en Stichting Kennisnet.
In de colofon vind je de volgende uitleg: Mediawijzer.net is hét online loket voor iedereen met vragen over media. Het loket is van het Mediawijsheid Expertisecentrum dat op initiatief van de ministeries van OCW en Jeugd en Gezin is opgezet om iedereen mediawijzer te maken: iedereen moet bewuster, kritischer, actiever en veiliger omgaan met media.
Bij het expertisecentrum zijn inmiddels meer dan 130 organisaties aangesloten met activiteiten op het gebied van mediawijsheid. Het centrum wordt geleid door het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, ECP-EPN, Stichting Kennisnet, de Nederlandse Publieke Omroep en de Vereniging Openbare Bibliotheken.
Als eerste publieksactiviteit organiseert het centrum de themaweek 'Lekker Beroemd'. Partners in deze themaweek zijn de Stichting Mijn Kind Online, KPN, Kidsweek, NCRV, Z@pp, NOT/Teleac, Habbo Hotel, Jeugdjournaal, NBD/Biblion, SBS en MTV Networks. Mediawijzer.net wordt gesponsord door Stichting Democratie en Media.

Jammer genoeg hebben hier de Mediacoaches van Nederland blijkbaar geen zitting. Dat zijn toch uiteindelijk de uitvoerders en initiatiefnemers van vele projecten rond mediawijsheid op scholen en in bibliotheken door het land heen. De opleiding Mediacoach is zelfs ontstaan vanuit het begin van Mediawijsheid Expertisecentrum . De VOB wordt wel prominent genoemd. Ik weet hierover niet genoeg om het echt te begrijpen. Het lijkt mij echter noodzakelijk dat er meer duidelijkheid komt over de samenwerking met afnemers van mediawijsheid, zoals scholen etc., de leveranciers van projecten en de Mediacoaches als uitvoerders.
Voorbeelden van bibliotheekprojecten
Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: