Schrijfsels rond bibliotheek en bibliotheekzaken. En alles wat interessant is voor het inlichtingenwerk, mediawijsheid en andere bibliotheekzaken.

maandag 22 juni 2009

Reactie op: "Mijn kind heeft online-hersenen..."


Afgelopen zaterdag vond ik in de bijlage “weekend’ van het Algemeen Dagblad onderstaande krantenkop: “Mijn kind heeft online hersenen” ( ook hier: http://zoeken.bibliotheek.nl/ AD van 20/6/2009 ). Daar valt dan mijn blik op vanwege de net afgesloten opleiding tot Mediacoach. Ik word dan nieuwsgierig en er schiet van alles door mijn hoofd. Samenvatting: “Neurowetenschappers waarschuwen voor digitalisering van ons sociale leven: chatsites als Hyves zouden het kinderbrein infantiliseren en adhd, sensatiezucht, egocentrisme en depressie veroorzaken”.
Die samenvatting suggereert een nog al negatief beeld over de invloed van computeren. Het artikel koppelt meerdere onderzoeken aan elkaar waarbij het duidelijk is dat je het wat genuanceerder in elkaar zit. Intensief computergebruik heeft invloed op de hersencentra. Daarover kun je negatieve uitspraken doen, maar ook positieve onderdelen uithalen. Al naar gelang met welke bril op je dit artikel bekijkt en interpreteert: als onderzoeker, neuropsycholoog, opvoeder, bibliothekaris, mediacoach, ouder, onderwijzer etc. Zo kan je eruit halen wat jezelf wilt. Zelf heb ik tijdens de opleiding Mediacoach geleerd je mening pas te vormen als je ook de mening van de betrokkenen gehoord hebt. In dit geval heeft de journalist naast het artikel ook enkele jongeren aan het woord gelaten. Zij reageren nogal ongelovig en maken zich niet echt zorgen. Voor volwassenen die met kinderen en jongeren te maken hebben is het wel een goed uitgangspunt om weer eens over de communicatie met elkaar van gedachten te wisselen. Computeren is ok! Maar je moet ook buitenspelen, sporten, met vrienden kletsen, sociaal zijn, uitstapjes maken, andere mensen ontmoeten, met je ouders praten, een bijbaantje hebben….
Lees ook: Gary Small over online-hersenen,
Kind en Samenleving over buitenspelen, Roel de Groot over buitenspelen, computers en peuters, en bij Susan Greenfield over verdere onderzoeken.

Geen opmerkingen: